Actielijn 'Versterken'
Actielijn 'Versterken' vormt een onderdeel van het project 'Gezond Gewicht in het Vechtdal'. Deze actielijn is gericht op inwoners die een gezond gewicht hebben en dit zo willen houden.
De gezondheid en de gezonde leefstijl van onze inwoners moet nog meer dan dat het de afgelopen jaren al was, een absolute prioriteit worden.
Dat is een belangrijke maatschappelijke opdracht. Van belang is blijvende aandacht voor een gezonde omgeving zodat onze inwoners ook de gezonde keuze kúnnen maken. De gezamenlijke aanpak kan een extra impuls geven aan wat er al gebeurt. Op scholen, sportverenigingen, werkgevers, in wijken en centra, supermarkten en op zoveel meer plekken.
Concrete acties
- We brengen 5 initiatieven in kaart, nieuw of bestaand, die bijdragen aan een gezonde sociale basis.
- Het onderwerp werkvitaliteit en gezonde leefstijl brengen we onder de aandacht bij de specifieke doelgroep van werkgevers en werknemers in het Vechtdal.
- Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Veld Vaart & Vecht organiseerde regiobijeenkomsten over gezond gewicht voor professionals in het basisonderwijs en speciaal onderwijs. GGD IJsselland en Vitaal Vechtdal mochten die bijeenkomsten verzorgen en begeleiden. In 4 bijeenkomsten in Dedemsvaart, Bergentheim, Gramsbergen en Hardenberg gingen we in gesprek met interne begeleiders, leerplichtambtenaren, jeugdverpleegkundigen en –artsen en jeugdconsulenten.
Over wat de taak is van de school, welke rol de interne begeleider heeft, hoe dit thema bespreekbaar gemaakt kan worden en hoe er goed samengewerkt kan worden tussen de school, GGD en Samen Doen teams. Uit de gesprekken kwam onder andere naar voren dat er een taak ligt voor de school om de stap naar gezond gedrag zo makkelijk mogelijk te maken. Waarbij er gebruik gemaakt kan worden van subsidies rondom Gezonde School en Jong Leren Eten.
Tegelijkertijd ligt er veel op het bordje van de scholen, zeker na twee jaar van Corona. Er gebeurt ook al veel. Een manier om hierop in te zetten lijkt het zo maximaal mogelijk te integreren in het dagelijks werk. Dat wordt als haalbaar gezien en er werden mooie voorbeelden gedeeld, zoals het toepassen van ‘bewegend leren’. Over of en hoe met een kind en zijn of haar ouders in gesprek te gaan, werden ook mooie inzichten uitgewisseld. Bijvoorbeeld door niet (direct) te beginnen over overgewicht maar over de motorische ontwikkeling of in hoeverre het kind in staat is om mee te doen. Een laagdrempelige manier waarbij er vervolgens met elkaar gekeken kan worden naar wat er benodigd is. En er doorverwezen kan worden naar andere partners als dat nodig is. Waarbij de samenwerking tussen partners nog beter benut kan worden. Van school naar de jeugdverpleegkundige en van jeugdverpleegkundige naar de Samen Doen collega’s als er meer benodigd is voor het gezin. Alleen al door er met elkaar over in gesprek te gaan ontstond er bewustwording met het oog op dit belangrijke thema en ontstonden er mooie verbindingen.